Allemaal een kroontje (Luc Versteylen)

Er was eens een klein klasje en daar hadden alle kinderen een kroontje op en niemand van de kinderen vond dat vreemd want zij waren dat gewoon. Maar op een keer kwam er een inspecteur in dat klasje, dat is een meneer die komt kijken of alles wel goed gaat in de klas, en verschieten dat hij deed omdat alle kinderen een kroontje op hadden, dat had hij nog nooit gezien. Hoe kan dat nu, riep hij uit, kroontjes worden toch alleen maar gedragen door de besten? Dat is het juist, lachten de kinderen, wij zijn allemaal de beste van de klas! Hoe kan dat nu, wou de inspecteur weer vragen maar hij was een vriendelijk man en ook een beetje nieuwsgierig en daarom vroeg hij, vertel mij eens allemaal een voor een waarom jullie een kroontje dragen.  En zij allemaal aan 't vertellen: ik omdat ik het rapste kan tellen en ik omdat ik het mooiste kan schrijven en ik omdat ik het vlugste kan lezen… en de inspecteur luisterde aandachtig.  Nu zat er vooraan in de klas een jongetje en dat zag er zo moe uit dat zijn oogjes er bijna van toevielen en je kunt wel denken hoe benieuwd de inspecteur was naar wat dit jongetje ging zeggen.  En ja hoor, daar was het zijn beurt en even fier als alle anderen stond het recht en sprak met luide stem: Omdat ik het verste kan springen!