Astronaut, ruiter, tovenaar, ridder, ... heel wat personages hebben kenmerkende hoeden. Hoe zien ze eruit, waarvoor dienen ze? En hoe voelen we ons als we zelf de hoed opzetten? De kleuters leefden zich uit met een grote koffer vol hoeden en reden te paard het avontuur tegemoet, vlogen naar de maan (daar zijn ook speeltuinen blijkbaar :), streden om de riddereer, blusten branden, redden katten uit hoge bomen, hielden het verkeer tegen ... Mooi om zien hoe ze hun fantasie gebruikten en goed probeerden samen te spelen!
We lazen de boeken Van wie is deze hoed (Jouke Akveld), Deze hoed is niet van mij (Jon Klassen), Ik wil mijn hoed terug (Jon Klassen), We hebben een hoed (Jon Klassen), Een hoed voor het bal (Sylvia Vanden Heede). De focus lag op plaatsbepaling, met de begrippen op - onder - voor - achter - naast.
We zongen én vouwden "Een hoedje van papier" en stempelden met krantenpapier.
Er werd opnieuw volop gepuzzeld en we speelden spelletjes met stagiaire juf Mar, die uit Barcelona komt om in onze klas te helpen en te kijken. Stagiaire juf Fatima kwam brainstormen en zal na de kerstvakantie haar stage in de klas rond het thema kunst uitwerken.
Tijdens de voorleesweek kwamen de mama's van de Nederlandse les voorlezen in onze klas, net zoals de mama's van Louis en Ren. En Metejoor trakteerde de hele school op een optreden. Ook onze kleuters dansten en zongen volop!