Vandaag kwamen twee studenten van de hogeschool, Yasmina en Sophie) in de Toverklas een experiment uitvoeren... Ze hadden een islamkoffer samengesteld, die ze hebben geïntroduceerd in de klas.
Dit initiatief kadert binnen hun bachelorproef, waarin ze zich de volgende onderzoeksvraag stellen: 'Hoe kunnen leerkrachten verbondenheid bij kleuters stimuleren, aan de hand van elementen uit de islamitische traditie?'. Voor het praktijkgedeelte werkten ze een koffer uit met allerlei materialen die te maken hebben met de islam.
Wat zat er allemaal in deze koffer: prentenboeken, een vertel-CD, foto's, gebedsmatje, gebedskralen, kledij, een koran in zakformaat,... Ze doopten deze de 'Shoukriya-koffer', wat 'dankbaarheid' betekent.
Na een kringmoment, waarin ze een verhaal hebben verteld en de verschillende materialen hebben voorgesteld, mochten de leerlingen in verschillende hoeken aan de slag. Het was opvallend hoe trots en blij sommige moslimkinderen waren, om over hun eigen leefwereld en cultuur te mogen en kunnen vertellen... En de andere kleuters waren ook erg geïnteresseerd en vergeleken het met hun eigen leefwereld.
Een mooi en belangwekkend initiatief.